pic3.jpg
PDF چاپ نامه الکترونیک

جمع بندی نظرات اتاق فکر شماره 3

(افزایش رقابت در صنعت بیمه)

 

 

اتاق فکر مجازی - شماره 4


مجلس شورای اسلامی در حال اصلاح قانون بیمه اجباری مسئولیت مدنی دارندگان وسایل نقلیه موتوری زمینی در مقابل شخص ثالث است. جلسات متعددی در کارگروه بیمه و بانک مجلس شورای اسلامی اصلاحات را مورد بررسی قرار داده است.
مهمترین محور اصلاحلات این قانون به راننده محور شدن آن مربوط است . هم اکنون شرکتهای بیمه، خودروی دارندگان آن را بیمه می کنند در صورتی که در همه دنیا بیمه نامه مربوط به راننده وسیله نقلیه می شود .
اصلاح این قانون از خودرو محور به راننده محور مستلزم تغییراتی در فرهنگ رانندگی کشور خواهد بود و شرکتهای بیمه می توانند ریسک رانندگان در طول زندگی آنان را محاسبه و در بیمه نامه مدنظر قرار دهند.

نظر شما در این مورد چیست و چه توصیه هایی به کمیسیون اقتصادی مجلس که مسئول تدوین قانون جدید است دارید؟

 

نظرات

 
#24 محمد تقي فضل هاشمي ۳۰ شهریور ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۰۸
با عرض سلام
آنچه در تعيين يك مبناي تقريبا صحيح ميتواند كارا و اثر گذار باشد استفاده از يك مدل تركيبي از خودرو- راننده به عنوان شاخص هاي اصلي و عواملي چون جاده هاو ... به عنوان شاخص هاي فرعي ميباشد
در عين حال براي هر يك از شاخص هاي اصلي زير شاخه هايي تعيين كنيم به طور مثال براي خودرو قدرت موتور ، تعداد سيلندر، ضريب ايمني، وضعيت ايربك ها، استاندارد ترمز ها ، استاندارد لاستيك هاو ....
همچنين براي راننده تعداد تخلفات حادثه ساز و نمرات منفي، ست ، جنسيت ، تحصيلات ، وضعيت تاهل ، سطح درآمدي و ....
ميتوان بر اساس بانك هاي اطلاعاتي موجود حتي المقدور نسبت به جمع آوري اين اطلاعات اقدام و بر اساس ميزان اثر گذاري هر يك نمراتي را براي آن تعريف نمود
 
 
#23 شهبازی ۱۷ شهریور ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۳۹
جای بسی خوشحالی است که چنین تغییراتی در این قوانین صورت خواهد گرفت و جای بسی ناراحتی که با گذشت بیش از 80 سال از عمر بیمه در این کشور هنوز در مورد بحث مهمی مثل بیمه شخص ثالث هنوز به اجماع کلی در این مورد نرسیده ایم! با این وجود به نظر می رسد راه حلی بینا بین بین هردو مسیر راننده محوری و اتومبیل محوری می تواند کارسازتر باشد.(به خاطر شرایط خاصی اقتصادی و روانی حاکم بر جامعه)
 
 
#22 سیدیاسر نعیمایی ۰۹ شهریور ۱۳۹۳ ساعت ۱۵:۱۲
با سلام،
براساس مدلهای سنتی، تعیین حق بیمه بستگی به رفتار راننده و نحوه رانندگی ندارد. معمولاً در تمام دنیا حق بیمه بر اساس عواملی مثل جنسیت، سن، وضعیت تأهل، محل زندگی و نوع خودرو تعیین می شد که امروزه پرداخت حق بیمه با توجه به نوع رانندگیPay-As-You-Driveمی باشد. در این صورت و با توجه به مطالعات موسسه بروکینگز(Brooki ngs) مالکین خودروها(به طور متوسط) با این روش مبلغ کمتری پرداخت می کنند و حق بیمه سالانه 28% کاهش می یابد.
امروزه، به طور کلی،ارتباطات راه دور(Telematics) در تعیین حق بیمه واقعی نقش به سزایی دارد. این روش وظیفه انتقال اطلاعات همزمان نحوه رانندگی و رفتار راننده به بیمه گر را عهده دار می باشد که بیمه گر از طریق آن کیفیت و ریسک بیمه گذار را اندازه گیری می کند.
از جمله فناوری های ارتباطات از راه دور، Snapshot می باشد که اطلاعات مورد نیاز را از داخل خودرو به بیمه گر مخابره می کند.در 5 سال گذشته، استفاده از این وسیله، از15000 به بیش از 150000 مشتری رسیده است. Snapshot در محل مشخصی در داخل خودرو تعبیه می گردد(البته در تمامی خودروهای مدل 1996 به بعد در آمریکا بصورت خودکار در خودرو موجود می باشد.)و اطلاعاتی از جمله زمان رانندگی، مسافت طی شده و نرخ سرعت و ترمز را اندازه گیری و به بیمه گر مخابره می کند.
با توجه به میسر بودن این روش در دنیای کنونی با توجه به فناوری های نوین، تعیین نرخ حق بیمه با این روش عادلانه ، به صرفه و امکان پذیر می باشد. ردگیری و موقعیت یابی خودرو با فناوری GPS در دسترس می باشد که به ما امکان استفاده از سیستم های راه دور در تمام نقاط دنیا را می دهد.
 
 
#21 آشنابيمه ۰۸ شهریور ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۵۴
با سلام و عرض ادب

امروزه در اكثر شركتهاي بيمه براي اينكه يك شركت بيمه از سوابق و خسارت يك بيمه نامه مطلع شود بايد وارد استعلام بيمه مركزي گردد و يا اينكه با شركت يا واحد صدور قبلي مكاتبه نمايد
در اين حالت شركتهاي بيمه مي توانند با راه اندازي يك لينك مشترك قدرتمند سوابق يك بيمه نامه را جستجو نمايند و از نامه نگاري مرسوم جلوگيري نمايند.

متاسفانه پرتال استعلام بيمه مركزي نياز به اصلاحات دارد. بايد زمينه فناروي اطلاعات قويتر نمود.

از اين رو بستر و شرايط مناسب براي دستيابي به حق بيمه درست و مقبول فراهم مي نمايم.

محور قرار دادن ناجا و ايجاد يك پرتال قوي براي دستيابي به سوابق بيمه گذار

موظف نمودن وزارت راه براي معرفي نمودن نقاط پر خطر كم خطر

موظف نمودن ناجا در ارائه امار سرقت در نقاط مختلف براي ارائه تعيين حق بيمه بدنه

موظف نمودن بيمه گذار با مراجعه به ناجا براي تصديق شرايط رانندگي بر اساس رعايت استانداردها و پاسخگويي مبتني بر حسن نيت
 
 
#20 هادی داداشی ۰۷ شهریور ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۴۲
با سلام اگر افسران راهنمایی و رانندگی درصد تقصر راننده و وزارت راه و شهرسازی و سازنده خودرو را در بروز حادثه در کروکی های ترسیمی خود وارد کنند تمامی مشکلات حل خواهد شد و نیازی به تغییر قوانین نیست .
 
 
#19 سام روز رنگ ۰۶ شهریور ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۱۵
با سلام من يك ليسانس بيمه هستم تو يك شركت بيمه در حد يك كارشناس 4
اما اجازه بديد در مورد قانون شخص ثالث مواردي بگم.

جمع آوري تمامي پرونده هاي خسارت تجميع در يك بانك اطلاعاتي براي محايه فني نرخ حق بيمه

راه اندازي يك لينك از شركت هاي بيمه براي دست يابي خلاصه جامع از خسارت يك مقصر زيانديده

تا پس از مراجعه يك مقصر براي صدور بيمه نامه ضريب خطا و قدرت توانايي رانندگي او ارزيابي شود
 
 
#18 یعقوب عظیمی ۲۹ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۵:۱۴
امروزه هدف بیمه نامه شخص ثالث چیزی است که با راننده محور بودن بیمه نامه تعارض دارد.
 
 
#17 لیلا ۲۸ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۰۸:۳۹
عامل راننده،جاده ،خودرو
اگر هرکدام در تامین خسارت دخیل باشند(ماندد فرانشیز)اداره راه و شرکتهای تولیدکننده خودرو شاید به فکر اصلاح نقاط ضعف خود بیفتند
 
 
#16 eco ins ۲۷ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۳۳
با سلام خدمت افراد بيمه اي فعال در صنعت بيمه

ارزيابي درست حق بيمه و برآورد آن بايد از پرونده هاي خسارت كه در شركت هاي بيمه بايگاني شده تا راننده جاده خودرو ...همگي بايد مطالعه كاري و علمي گردد.

در گزارش و فرمهاي خسارت شركت هاي بيمه بسياري از جزئيات پرونده هاي خسارت كه توسط مقصر و زيانده قيد مي گردد .
از كوتاهي راننده خودرو گرفته تا نا امني جاده تعلل پليس در بعضي از موارد مويد اين خسارت است
در پرونده ديگري كاملا" ما مي بينيم واقعا مقصر حادثه تقصيري ندارد
آقاي زيانديده بدون اطلاع از قوانين رانندگي در لاين پر سرعت سرعتي كمتر از سرعت مجاز رانندگي نموده و موجب تصادف سخت مالي جاني شده است
اين نشان از عدم مطالعه آئين نامه رانندگي شخص مقصر مي باشد

بايد همانند بيمارستان مراكز درماني در صنعت بيمه يك خلاصه پرونده از خسارت ها جمع اوري و در يك بانك اطلاعاتي ذخيره نموده
تا مبناي ارزيابي حق بيمه گردد
 
 
#15 کارشناس ارشد بیمه ۲۶ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۴۲
لیسانس و فوق لیسانس هر دو در رشته بیمه
1-پیاده سازی الگوی مناسب ارزیابی ریسک در بازار بیمه اتومبیل بر اساس متغیرهای رفتاری و روانی راننده بعلاوه در نظر گرفتن وضعیت عدم استانداردهای لازم برای وسیله ، راه و ترافیک و شهر سازی 2-تشکیل کمیته تحقیق با توجه به پتاسیل سازمانهای دانشگاهی و دانش محور برای تحقیق و پژوهش با در نظر گرفتن مصالح بیمه گزاران ، بیمه گران و جامعه در طراحی سیستم نوین بیمه ایی 3-دخیل کردن سازمانهای ذینفع اجتماعی مثل شهرداریها ، وزارت رفاه و وزارت فرهنگ حتی قوه قضاییه در تعدیل خسارت ها که نهایتا منجر به تعیین قیمت حق بیمه میشود ( برداشتن بار مالی زیان از دوش شرکتهای بیمه ) 4-تغییر ماهیت تجاری و یا هویت اجتماعی بیمه اتومبیل 5-تبدیل بیمه اتومبیل به بیمه مسئولیت تمام خطر برای رانندگان 6-طراحی یک سیستم متخصص در ارزیابی ریسک راننده و وسیله که نمایندگی بیمه شده را از خرید تا دریافت خسارت به عهده گیرد ( سیستم تخصصی صنعت بیمه ) ( ارزیابان ریسک و خسارت )7-پایان نرخ گذاری دستوری بیمه اتومبیل .8-کم کردن حق بیمه با حمایت مالی دولتی و ...
 
 
#14 دانشجوي بيمه تهران ۲۵ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۰۸:۴۸
عامل جاده خودرو و راننده

بايد تمامي استاندارد ها وايمني اوليه در كشورارزيابي مجدد گردد

به عنوان نمونه بزگراه تهران تبريز با رفت آمد زياد داراي استاندارد كيفي لازم براي راننده است

اتوبان تهران همدان فاقد استاندارد ايمني جاده بايد واقعا نمره دهي بر اساس ضوابط از پيش تعيين شده باشد.

يقينا" حق بيمه يك خوردو فاقد ايمني بالا باشد يا حتي اعلام نمايند كه بيمه نمي گردد شركت خودرو بر انجام تعهدات خود پايبند مي شود
 
 
#13 احمدرضا ۲۳ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۲۲:۱۷
با سلام
به نظرم باید ریسک تصادف در جاد هارا به سه عامل راننده، خودرو و جاده تقسیم نمایند
چون راننده ی کم خطر اگر سوار ماشین پر خطر و جاده نا امن شود باز هم احتمال تصادف و مرگ دارد
باید بین خودرو ایمنی که رنگ جاده های بین شهری را نمی بیند با خودرو غیر ایمنی که دست انداز جاده ها را از حفظ است فرق گذاشته شود و صرفا مقدار مسافت طی شده ملاک عمل نباشد
بهتر است بین خودرو مثلا پراید مدل روز با فورد 1960 از لحاظ ایمنی فرق گذاشته شود و فقط سن خودرو ملاک نباشد
بهتر است وزارت راه نمره ی ایمنی هر جاده را در ورودی آن درج کند و وزارت صنایع نمره ایمنی هر ماشین را به دور از دروغ گویی اعلام نماید
کارشناس رسیک به تعیین فرمول تصادف با سه گزینه گفته شده در بالا مدلی را تعیین کنند و نرخ را اعمال نمایند و در صورت تصادف فقط بیمه گذار ملزم به پرداخت خسارت نشود وزارت راه و خودرو ساز هم جریمه شوند
بهتر است بیمه خودرو های نا ایمن را به بیمه دولتی واگذار کنند در به اعتلای بیمه خصوصی کمک شود
 
 
#12 دانشجوي بيمه تهران ۲۳ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۳۰
اينجانب با بررسي هاي كه بر روي بيمه بدنه و بيمه هاي شخص ثالث شر كتها تامل نموده ام

بايد يك رنسانس كلي در در نحوه صدور بيمه نامه شخص ثالث و بدنه صورت گيرد نه تنها اين رشته بلكه ساير رشته ها

بايد فرم هاي پرسشنامه شخص ثالث داراي اطلاعات گيري قوي باشد نه صرفا مدل اتومبيل سال ساخت شماره شاسي بلكه بايد از لحاظ روانشناسي اطلاعات بيمه گذار مورد تحليل و ارزشيابي قرار دهد.

بايد اوراق پيشنهاد كاملا" منطبق بر وضعيت شخصي وروحي سلامتي و وضعيت فني توانايي اتومبيل مورد بيمه باشد.

متاسفانه در محاسبه حق بيمه بدنه شركت ها بيمه مناطق كم خطر وپر خطر از لحاظ سرقت را ازريابي نمي نمايند يعني حق بيمه وسيله نقيله در تهران داراي مگا جمعيت و شرايط آني ريسك با يك استان غربي كشور كه داراي جمعيت خرد ريسك كمكتري از لحاظ سرقت دارند برابر است

اين وظيفه بيمه مركزي مواردي اين صورت را به مجلس و كميسيون مربوطه اعلام نمايد تا بالاخره پس از 80 سال يك مهندسي مجدد در صنعت بيمه اعمال كنيم
 
 
#11 دانشجوي بيمه تهران ۲۳ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۰۷:۴۴
وضعيت فعلي صنعت بيمه كشور مورد قبول هيچ كس نيست
نماينده معترض، كارمندان و كارشناسان دستمزد كم
همه اين موارد بر ضعف ها وتدابير اتخاذ نشده قبل بر مي گردد.

در بحث تعيين علمي ودقيق حق بيمه اين وظيفه بايد به مدت شش ماه در تمامي شركت هاي بيمه اجرا نقطه نظرات دقيق و ارزشي را در قالب يك بسته اطلاعاتي جمع اوري كرد سپس اكچواران بيمه اين بسته را شكافته و براي هر رديف از الگوهاي تعيين ريسك يك تعرفه در نظر بگيرند.
وقتي يك بيمه گذار وضعيت جسماني و فيزيكي سلامتي خود را در تعيين مقادير حق بيمه احساس نمايد حتما" عاملي مهم در روند رانندگي وساير وظايف مربوط به وي مي گردد وقتي نفع بيمه اي خود را در خطر ببيند چارچوب قوانين راهنمايي ورانندگي را دقيق مطالعه مي نمايد از ايجاد خطرات احتمالي براي خود امتناع مي نمايد
 
 
#10 دانشجوي بيمه ۲۳ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۰۷:۲۸
با سلام و عرض ادب

امروزه صنعت بيمه دچار مشكلاتي شده كه قبلا" بصورت كارشناسي و حساسيت وي‍ژه روي آن كار نشده بود تمامي دستور العمل ها تعرفه هاي ماقبل الان هم مورد استناد مي باشد.

مطمنا" بايد براي تعيين حق بيمه يك بيمه گذار كه قبلا تا سقف 400 هزار هزينه مي كرد و تبديل آن به بالاي يك ميليون تومان بايد ادله دقيق و دلايل خوبي براي افزايش حق بيمه داشته باشيم
نوع رانندگي و مقدار سرعت مدت زمان دريافت گواهينامه مدت زمان رانندگي در طول روز وايام خاص رسيدگي به ابعاد دقيق خودرو استحكام ايمني حفظ سلامت سرنشينان قدرت مقاومت بدنه در مقابل برخورد هاي شديد .همه اينها موجب ميشود تا خودروسازها به وظيفه ورسالت اصلي خود بازنگري انجام دهند .

مثلا" حق بيمه يك خودرو بالا برود مردم تمايل براي خريد آن پيدا نخواهند كرد قطعا هم قيمت خودرو پائين خواهد امد و هم ان خودرو ساز مامور مي شود تا كيفيت قطعات خدمات خودرو بالا ببرد.
 
 
#9 حسین فیضی ۱۸ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۰۷:۰۵
با سلام
با توجه به اینکه مباحث بیمه ای، تخصصی، فنی و بسیار حرفه ایست لازم است ابتدا زیر ساخت های تصمیم گیری در این صنعت اصلاح گردد از جمله اتخاذ تصمیم و مصوبات در بیمه مرکزی و شورای عالی بیمه نه در مجلس شورای اسلامی که در مباحث عمومی و جنرال بسیار درگیر هستند.
در بحث ارزیابی ریسک در رشته بیمه شخص ثالث شکی نیست که در هیچ جای دنیا ریسک را بر اساس اتومبیل ارزیابی نمی کنند و عمده ارزیابی در این رشته با توجه به خطاهای انسانی از طریق راننده ارزیابی می گردد. لذا می بایست این فرایند اصلاح و ارزیابی ریسک بر اساس راننده اتومبیل انجام و با توجه به اینکه ارزیابی ریسک بر اساس راننده مستلزم پیش نیازهایی از قبیل ارتباط تنگاتنگ با راهنمایی و رانندگی و همچنین تمرکز اطلاعات در بیمه مرکزی ج.ا.ا می باشد لذا قبل از هر تصمیمی می بایست ابتدا پیش بینی همه موارد را نمود.
 
 
#8 مديران ريسك ۱۶ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۲۸
بايد تمامي ابعاد لازم براي دست يابي به حق بيمه قانوني وموثر مورد قبول تماي بيمه گذاران را رعايت نمود

1. جمع آوري يك پايگاه تخصصي اطلاعات انباشتي از تاريخ دريافت گواهينامه بيمه گذار . تعداد تصادفات بيمه گذار . تعداد جرايم رانندگي معطوف به خطر و حادثه . مقادير تردد در نقاط حادثه خيز به عناون سفر مسافرت در سال و يا حضور دائم بر حسب شغل نوع كار
2.اصلاحات دقيق و قوي در راهنمايي رانندگي تعيين فرم هاي براي سنجش صلاحيت رانندگي بيمه گذار استعلان از تمام تخلفات و تشويقات و جرايم بيمه گذار
3.سن سال راننده بيمه گذار ومقدار تجربه رانندگي مدت زمان عدم تصادف در يك سال
 
 
#7 علي قرباني ۱۵ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۵:۳۴
بهتر است كار را به كاردان واگذار كنند.
افرادي كه هم دانش آكادميك داشته باشند و تا حدودي از اين دانش در حرفه بيمه نيز استفاده نموده باشند.
هستند افرادي كه مي دانند و مي توانند اين طرح را به شكل ايده آلي اجرا نمايند.
پيشنهاد اينجانب اين است كه اركان تصميم گيرنده در قالب طرح پژوهشي اين مورد را به افراد توانمند برون سپاري نموده و حمايت كنند البته نر صرفاً در قالب درخواست ارائه طرح.زيرا اعتماد و تضمين لازم در اين خصوص معمولا وجود ندارد .
 
 
#6 مديران ريسك ۱۴ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۴:۳۶
با سلام و عرض احترام
براي انجام صحيح محاسبات حق بيمه در رشته شخص ثالث و همچنينن ساير رشته هاي بيمه بايد از اساس كلي و تغييرات زيربنايي انجام داد

در محاسبه حق بيمه اتومبيل
1.وضعيت جسماني فيزيولو‍ی پزشكي راننده مد نظر قرارگيرد متاسفانه اكثر پيشنهادات رشته ثالث شركت هاي بيمه داراي يكسري اطلاعات كليشه اي و از پيش تعين شده و مشابه مي باشد.فرم پيشنهادات تخصصي گردد.
2.مدت زمان داشتن گواهينامه مدت زمان سابقه رانندگي مدت زمان نداشتن تصادف در يكسال
3.تعداد تصادفات تعداد جرايم حادثه ساز راهنمايي رانندگي .تعداد تصادفات منجر به خسارات جاني ومالي
4.مقدار تردد در يك منطقه حادثه خيز منطقه پر خطر داراي پتانسيل بالاي ريسك
5.مكلف نمودن ناجا و راهنمايي رانندگي براي سخت گيري بيشتر در اعطاي گواهينامه رانندگي چه بسا اكثر تصادفات بر اثر بي اطلاعي از قوانين رانندگي مي باشد.
6.نوع خودرو ضريب ايمني خودرو بر اساس استاندارد هاي حفاظتي .حجم موتور استاندارد هاي حمل بار و مسافر
مقدار مسافت طي شده در يك بعد زماني خاص شب روز
 
 
#5 راشد رستمیان ۱۴ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۰۶:۵۵
برای رفع این مشکل باید تعیین حق بیمه در این رشته بر اساس استانداردهای جهانی انجام گیرد در این زمینه متاسفانه در قانون حال حاضر منافع شرکتهای بیمه ای در نظر گرفته نمی شود .استفاده از دستاوردهای موفق شرکت های خارجی و بهره بردن از نظرات صاحبنظران و متخصصان این رشته در تنظیم قوانین جامع و کامل می تواند راه را برای حل مشکلات پیش روی صنعت بیمه هموار تر کند
 

افزودن نظر


 

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به انجمن حرفه ای صنعت بیمه می باشد.

info@pii.ir