pic3.jpg
اتاق فکر شماره 12 PDF چاپ نامه الکترونیک

جمع بندی نظرات اتاق فکر شماره 11

(اصلاح ساختار تدوین مقررات صنعت بیمه)

 

 

اتاق فکر مجازی - شماره 12

حاکمیت شرکتی، برای افراد صاحب قدرت در شرکت ها چارچوبی را تعیین می کند تا به نحوی عمل کنند که در نهایت از منافع همه ذی نفعان حفاظت شود. در مورد شرکت های بیمه آنچه که در انجمن ناظران بیمه آمده است این است که به حفظ منافع ذی نفعان توسط مدیران ارشد و صاحبان قدرت در شرکت ها اهمیت داده شود و مدیران و کسانی که در شرکت های بیمه تصمیم گیری می کنند باید به نحوی عمل کنند که در نهایت منافع همه ذی نفعان بخصوص بیمه گذاران رعایت شود. منافع نباید به نحوی باشد که یک گروه بیشتر از گروه دیگر منفعت ببرد؛ سهامدار سود ببرد بخاطر اینکه خسارت بیمه گذار پرداخت نمی شود و بیمه گذار خسارت دست و دلبازانه بگیرد و در نهایت سهامدار ضرر کند. تعادل برقرار شده بین منافع این دوگروه ذی نفع و سایر ذی نفعان، مسئولیتی است که مدیران در شرکت های بیمه باید بر اساس اصول حاکمیت شرکتی به آن پایبند باشند.


به نظر شما وضعیت حاکمیت شرکتی در صنعت بیمه به چه شکل است؟

 

نظرات

 
#18 س.قاسمی ۱۳ دی ۱۳۹۵ ساعت ۰۱:۳۳
به نام خدا با سلام وعرض ادب
کلیه مطالب کفته شده کاملا" درست و بی نقصه
وضعی فعلی اداره شرکتهای بیمه ناراحت کننده هستش ///یک مثال زنده
دقیقا در شرکتهای بیمه واحد مدیریت امورشعب خود یک باند بزرگ و کلونی چالش تخریب برای سایر مدیریت ستادی است مدیر امورشعب دارای 30 مدیر شعبه و مدیر منطقه هستش براحتی میتونه در سازمان دست اندازی ایجاد کنه

بی توجعی به کارمندان تحصیل کرده بیمه
عدم احراز درست خوشه و مشاغل شغلی
نادیده گرفتن حوزه رفاه کارکنان و عوامل انگیزاننده
خلق ننمودن واحدهای جدید مدیریت

همه ایتها باید توسط حاکمیت شرکتی اصلاح بشه

در حال حاضر در شرکتهای بیمه سهامداران دز سال نهایتا دوبار میتوانند در مجمع های شرکت حضور داسشته باشند.که این یک محدودیت و نقص سازمانی است

وقتی واژه خصوصی بودن استفاده میشه باید سهامدار بصورت مقتدرانه در اداره و مدیریت سازمان نقش پررنگ داشته باشه
الان در شرکتهای بیمه جای یک معاونت به عنوان معاونت ارزیابی و امور ریسک و همچنین واحد های زیر شاخه آن خالیست
 
 
#17 هادی جعفری ۲۸ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۲۰:۱۰
سلامبه نظر من این حاکمیت بایستی به مدیران صنعت بیمه آموزش داده شود و بیشتر مدیران استانی فاقد پیشینه حرفه ای می باشند و بیشتر دنبال کسب قدرتند تا حاکمیت و در نظرگرفتن ذینفعان البته باید کارکنان و نمایندگان بیمه نیز به ذینفعان اضافه نمود
 
 
#16 شیما مستوفی ادب ۲۳ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۰۴
به نام خدا و عرض سلام

بله درسته امروز در شر کتهای بیمه تنیدگی و عامل های استرس زا برای کارمندان فارغ التحصیل بیمه وجود دارد معمولا می بینیم افراد با مدارک غیر مرتبط جذب شده اند و شروع یکسری رفتار های غیز متعارف اداری در محیط کار می کنند و ممکن کار های درست رفتار همکارانش را بد جلوه دهد و در امورات سازمان چالش ها بوجود آورد

به عنوان مثال در محل کار بنده دو نفر که دارای مدرک غیر مرتبط هستند برای کله پا کردن یکی از همکارانم بیمه ای هیچ کوتاهی ننمودند مدتها سازمان را به چلنج کشیدند و اخر سر نان مردم آجر نمودند

این رفتار درست نیست
جامعه علمی کشور باید برای حل معضل سازمانها بشتابد و فشار و بار مضاعف صادره از سوی کارمندان و کارکنان حاشیه ساز را خنثی سازد
 
 
#15 رضا . م.ن ۲۳ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۵۲
خدمت دوستان محترم با سلام و درود

بسیاری ازمطالبی اینجا نوشته شده دقیقا در شرکتهای بیمه اجرا می شود
اینجانب لیسانس بیمه دارم و در حال اخذ مدرک مدیریت بیمه هستم

متاسفانه در سازمان ما به لیسانس بیمه بهایی داده نمی شود متاسفانه باند بازی دودستگی ریا تملق افراد غیر متخصص که متصدی مدیریت شرکت هستن بر روح روان کارکنان تاثیر گذارده است
می بیینم در شرکت ما یک فرد با مدرک فوق دیپلم کشاورزی ریاست سی دو نفر پرسنل را ب عهده دارد
متاسفانه در اکثر شرکتهای بیمه فلات زدگی وجود دارد انگیزه نیروی جوان صفر می باشد.


وظیفه حاکمیت شرکتی رسیدگی دقیق و اجرای یک مهندسی مجدد قوی در مدیریت امور شعب و منابع انسانی به عنوان اولین ذینفعان سازمان می باشد
امروزه میبینم در شرکتهای بیمه در خارج از کشور در بعضی از واحد ها اداری شخصی به نام مدیر وجود ندارد همه خود کنترل و مدیر امورات اداری خود هستند

باشذ که صنعت بیمه ما هم تحول اساسی و یک رفرم کاری در مسائل ریز درشت سازمان بوسیله حکامی شرکتی دهد
 
 
#14 م. ف ۱۸ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۲۳:۲۷
با سلام و احترام

متاسفانه در صنعت بیمه بخش خصوصی شایسته سالاری خود را از دست داده
میبینم یک مدیر به راحتی از یک شرکت به شرکت دیگر میرود و مدیریت آسانسوری به راه می افتد

رشته مدیریت بیمه و بیمه در شرکتهای جایگاه خود را از دست داده

میبینم افراد با مدرک غیر مرتبط سکاندار یک ردیف مدیریتی هستن

امروزه شاهدیم در بعضی از شرکتهای بیمه تنیدگی سازمانی جاخوش کرده است جایی برای نیروی جوان نیست
 
 
#13 رضا عباسی ۱۵ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۰۶
با سلام
به نظر بنده اوضاع صنعت بیمه کشور از هر لحاظ رو به ورشکستگی است / تا زمانی که سیستم انتصاب مدیران به این منوال هست انتظاری از صنعت بیمه یا هیچ صنعتی نداشته باشین / این پازل هیچ وقت درست نمیشه هر کسی شعار شایسته سالاری میده ولی بازم آخرش اوضاع هیچ تغییری نمیکنه / ما قبول کردیم جهان سومی باشیم///
 
 
#12 بهرنگ ۰۶ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۰۸
با سلام
حاکمیت شرکت های بیمه ؟؟؟؟ سوالی که بین تمامی ارکان صنعت بیمه اخلاف نظر وجو دارد و این اخلاف نظر بیشتر از نوع تعریف بیمه این ارکان هست .مثلااختلاف بین شرکت بیمه و بیمه مرکزی.
به عنوان مثال :اعضای هییت مدیره توسط سهامداران و اعضای هییت مدیره مدیرعامل انتخاب کنند ولی در همین موضوع درصورتی که بیمه مرکزی تاییدیه افراد منصوب شده را اعلام یا عدم تایید رااعلام نماید حاکمیت شرکتی نقض شده است. و از طرفی هم شرکت بیمه به سمت نابودی پیش برود و بیمه مرکزی چه دخالت کند و چه دخالت نکنند باز حاکمیت شرکتهای بیمه زیر سوال خواهد رفت.
این مثل یکی از 100 مورد از اختلاف های صنعت بیمه می باشد که صنعت بیمه در خصوص حاکمیت شرکتی با آن مواجع می باشد.
پس باید تمامی ارکان صنعت بیمه اعم از بیمه مرکزی ، شرکت های بیمه ، مدیران و کارشناسان بیمه ، نمایندگان ، کارگزاران و... سندی به روز شده باشرایط امروزی را ترسیم گردد و سپس در خصوص سند مذکور نظر یا نقد کرد در غیر این هر یک از ارکان بیمه نگاه خود کاملا درست و صحیح بیان میکنند.
امروز باید شرایط ها و قوانین را اصلاح کرد.
 
 
#11 مجید بنویدی ۲۱ شهریور ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۵۱
با سلام خدمت دوستان گرامی
تعاریف بسیاری برای حاکمیت شرکتی مطرح است که تمامی آنها یک نقطه مشترک دارند ، حاکمیت شرکتی به ارتباط مدیران و ذینفعان و نحوه اداره امور شرکت می پردازد . بنده حاکمیت شرکتی را اینگونه متوجه شدم که شامل ساز و کار و چارچوبی است که هیات مدیره به وسیله آن شرکت را در تامین منافع همه ذینفعان ( سهامداران ، مشتریان ، کارکنان ، ناظران ، جامعه و ....) هدایت می کنند و مشخص می نماید که هیات مدیره و افراد کلیدی شرکت Key Persons که حائز قدرت هستند ، چگونه باید در جهت اهداف شرکت و تامین منافع همه ذینفعان از اختیارات خود استفاده نمایند. هیات مدیره و مدیران ارشد یک شرکت باید رفتاری عادلانه با تمام ذینفعان را سرلوحه کار خود قرار دهند و پاسخگو و مسئولیت پذیر باشند و در نهایت بطور شفاف مسائل شرکت و تصمیمات خود را بیان نمایند .
 
 
#10 احمد پوربیک ۰۸ شهریور ۱۳۹۵ ساعت ۰۸:۳۶
متاسفانه در اکثر شرکتهای بیمه چالش های فراوان اداری در حوزه منابع انسانی و توسعه بازار وجود دارد

حاکمیت شرکتی باید به عنوان نهاد بازرس نهاد نظار در سازمان حضور وافی داشته باشد

سازمان -اداره -مدیریت همگی باید در کانال حاکمیت مدیریتی عبور گرد

به عنوان مثال در صنعت بیمه رفت آمد کارمندان در سطح کارشناس و معاون از یک شرکت به شرکت جابجا می شوند زیاد است

حاکمیت شرکتی می طلبد که بررسی نماید آیا یک فرد از شرکت دیگر به این شرکت آمده ایا در سطح شغل فعلی احراز و شایستگی دارد یا خیر

آیا میتواند با سیستم هماهنگ باشد یا در آینده کارشکنی و دو دستگی در سازمان بوجود می آورد

حاکمیت شرکتی موظف به یکنواخت و یک رنگ نمودن سازمان مبارزه با باند و تشکیلات مخرب پرسنل برای تخریب مدیریت سایر کارکنان می باشد

تا مادامیکه حاکمیت شرکتی نتواند در سازمان باشد نباید به جذب پرتفو ، رتبه برتر ورشد توسعه فکر نمود

چرا که عامل عدم موفقیت در اکثر موسسات بیمه نبود هماهنگی میان اعضا کارکنان و دو دستگی یان آنان می باشد
 
 
#9 آرش ۰۷ شهریور ۱۳۹۵ ساعت ۰۸:۵۸
بر اساس موارد مشروحه

حاکمیت شرکتی و قرار داشتن کرسی نظارتی هیئت مدیره در سازمان باید مورد توجه سازمان قرار گیرد

دقیقا میبینم در اکثر شرکتها و موسسات خصوصی یک باند و یا یک کلونی برای تخریب وجود دارد
متاسفانه در یک شرکت می بینیم یک برنامه درست و صحیح اجرا می گردد اما متاسفانه توسط یک واحد دیگر کارشکنی می گردد
این موارد ناشی از یکسان ننمودن رویه ها و تشکیلات در سازمان است

حاکمیت شرکتی می بایست همانند بخش بهداشت و درمان کشور فقط نیروی متخخص و مرتبط جذب کند
بیمه گر یعنی دارای مدرک لیسانس محض بیمه جذب نماید
میبینم در یک بیمارستان پزشک در جای خود است و پرستار و تزریقات هم در جای خود

اما در شرکتهای بیمه متاسفانه هیئت مدیره بصورت موظف و غیر موظف مشغول تدوین برنامه های آتی سازمان و برنامه های مجمع عمومی هستند رسیدگی به امور تشکیلات و رویه را به مدیریت بخش ها سپرده اند
 
 
#8 پیمان ۰۳ شهریور ۱۳۹۵ ساعت ۱۵:۰۱
با عرض سلام

در دوره قبل سطح عمومی یکی از موارد شامل قبولی در سطح مقدماتی و یا سوابق کاری بالای 7 سال را گذاشته بودید ولی حال هر دو بنظرتون این صحیح هست ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ایا هردو را باید داشته باشنیم ؟؟؟؟؟؟؟؟؟


با سلام
خیر شرایط شرکت در آزمون عمومی تغییر نکرده است و فرد متقاضی می بایست یکی از دو مورد مدرک گواهینامه سطح مقدماتی یا سابقه 7 ساله را داشته باشد.
موفق باشید
 
 
#7 دل آرام ۲۰ مرداد ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۵۰
با عرض سلام و احترام خدمت دوستان محترم

وجود حاکمیتی شرکتی و حضور اعضای هیات مدیره در شرکت باید در کنار مدیریت عامل بعنوان بازوان اجرایی باشند
امروزه میبینم در اکثر شرکتهای بیمه متاسفانه اکثر مدیریت هر واحد یک روش وشیوه به خود را دارد و متاسفانه حتی اگر در سازمان یک برنامه خوب دارد اجرا می شود مدیریت یک واحد دیگر آن را علیرغم درست بودن اجرا نمی کند حس تنگ نظری

بعنوان مثال مدیریت امور شعب و نمایندگان گاها" در سازمان با مدیریت امور ادارای و سرمایه انسانی چالش دارند همین عامل باعث کشیده شدن چالش و درز اختلافاتی مدیریت به داخل شعب و استانها می شود موجبات هرج مرج باند بازی شدن و گاها" حذف نیروهای درستکار و سالم می گردد
اینجاست که باید اعضای هیئت مدیره حداقل هفت نفر باشند که رصد کردن شعب و واحد ها را در اولیت قرار دهند


حاکمیت شرکتی می تواند عاملی در پیدا کردن افراد نخبه و کاندید در سازمان برای تصدی سمتهای مدیریتی بالاتر بکوشد

امروزه میبینم متاسفانه تنها رسیدگی به امورات مجمع و اوراق مالی بستن حسابها دیگر فعالیت هویدا نیست
 
 
#6 خیر آبادی ۱۲ مرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۶:۴۶
سلام خدمت اعضا محترم
اگر سازمان ها امروزه به سمت حرفه ای شدن و تخصصی شدن پیش میرن باید یک رفرم در ساختار تشکیلات اداری و اجرایی نظارت حقوقی انجام بدن
چون اعضا هیئت مدیره به عنوان مغز اصلی فرآیند سازمان در بدو تاسیس حضور دارن باید در طراحی ساختار ها و بستر سازی درست سازمان نقش موثر ایفا کنند

طراحی درست چارچوب ساختاری امور اداری منابع انسانی و تشکیلاتی عاملی مهم در بقا و وفاداری منابع انسانی به سازمان می باشد.
که جزو برنامه های حاکمیت شرکتی است

برنامه ریزی رفاه منابع انسانی عاملی موجبات رشد سازمان است
 
 
#5 پوریا ۱۱ مرداد ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۰۶
با سلام و خسته نباشید خدمت اعضا محترم

امروزه در حاکمیت شرکتها یا به تعبیری در ترکیب هیئت مدیره شرکتها جای خالی یک نفر محض بیمه ای و یک عضو حقوقدان حس می گردد
اعضا هیئت مدیره به راحتی می توانند نواقص سازمان رو بررسی کنند به ضعفهای شرکت رسیدگی کنند.

حتی خود هیدت مدیره می تواند برنامه های برای ارزیابی و سنجش میزان بهره وری و کارایی کارکنان درنظر بگیره چرا که ممکن بعضی از موارد از نظر مدیران چشم پوشی بشود

امروزه در شرکتهای بیمه عمده اختلافات کاری مابین مدیران و کارکنان وجود داره ممکن مدیر یک سازمان به دلیل کهولت سن با کارکنان یک بخش سازمان ارتباط موثر پیدا نکنه که این خود باعث ریزش و تضعیف ان بخش سازمان میشه که نیاز هست هیئت مدیره به صور یک هیئت منصف بی طرف در سازمان نقش اعمال کنه
بدنه تخصصی هیئت مدیره میتونه در سازمان عامل موفقیت همه ذینفعان باشه .
 
 
#4 بهزاد روشنک ۰۵ مرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۵:۰۵
با عرض سلام وقت بخیر

فلسفه لازم برای اینکه در هیئت مدیره یک شخص مسلط بیمه ای و یک شخص حقوقدان وجود داشته باشه بی دلیل نیست

امروزه در شرکتهای بیمه باید حضور مثبت و کاری هیئت مدیره حس بشه اما متاسفانه اینجور نیست

یا اعضا هیئت مدیره عضو شرکت جزو معاونین و مدیرعاملان هستن

یا اینکه در شرکت نقشی اداری اجرایی ندارن


همیشه متوجه میشیم تنزل پرتفو و خروج کارمندان و تضعیف شدن نمایندگان ناشی از عدم دخالت هیئت مدیره هستش

وقتی تعدادی از اعضا هیئت مدیره جزو مدیران سازمان هستن یک قانون وضع میکنن
اگر کسی به اون قانون نقد داشته باشه
باید کجا طرح ایراد کنه

باید منتظر باشه تا مجمع عادی برگزار بشه

خیلی مهم نقش هیئت مدیره در شرکتهای خصوصی احساس میکنم میتونه نقش بازرس یا حراست در سازمانهای دولتی ذاشته باشن
 
 
#3 مینو ۰۵ مرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۴:۵۷
با سلام و احترام

حاکمیت شرکتی لطفا دقیق تعریف کنید

در یک شرکت بیمه یک رئیس شعبه یک معاون شعبه گزارش خلاف واقع به مرکز ارسال میکنه و موجبات تشنج در سیستم و بریده شدن نون یک کارمند میشه و این کارمند مظلوم واقع شده باید ÷یش کی مراجعه کنه
متاسفانه وقتی مدیران شرکتها در سطح مدیران معاونین تصمیم در مورد سیاست و برنامه شرکت میگرند اگر این اقدامات اشتباه باشد یک کارمند هوشمند چگونه می تواند اثبات کند به منافع شرکت به خطر افتاده

بنظرم باید اعضای هیئت مدیره در اخل سازمان سمت نداشته باشند.به عنوان یک دوربین سازمانی امور اجرایی فنی وحقوقی سازمان رصد کنند
 
 
#2 مجید بنویدی ۱۲ تیر ۱۳۹۵ ساعت ۱۳:۵۲
اگر بخواهیم مطابق اصول حاکمیت شرکتی نسبت به صنعت بیمه قضاوت نمایم قطعا" با معیارهای رعایت یک حاکمیت شرکتی مناسب فاصله دارد ولی بعضی از قوانین بیمه و مصوبات شورای عالی به نحوی در راستای حاکمیت شرکتی شرکتهای بیمه طراحی شده است و به خاطر همین موضوع وضعیت حاکمیت شرکتی در صنعت بیمه نسبت به سایر صنایع بهتر است اما تدوین دستورالعمل و چارچوب یکپارچه ای برای شرکتهای بیمه اجتناب ناپذیر است لذا شایسته است بیمه مرکزی در این رابطه اقدام نماید تا تبعات اجرای ناقص اصول حاکمیت شرکتی دامن گیر شرکتهای بیمه نشود
 
 
#1 حمزه مهری ۰۶ تیر ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۲۷
وضع حاکمیت شرکتی درصنعت بیمه در ایران به گونه ای است که نه منافع بیمه گذاران به طور کامل در نظر گرفته میشود ونه منافع سهامداران شرکت بیمه.دلیل اصلی این قضیه تصمیم گیریهای موردی ،بدون کارشناسی ومقطعی مدیران ومسئولان غیر مرتبط با صنعت بیمه میباشد.جدا از تقسیم عادلانه منافع بین طرفین ارزیابی ریسک وشناخت درست بازار عامل مهم سود اوری شرکتهای بیمه و درکنار آن سود بردن بیمه گذاران از منافع مشارکت میباشد که متاسفانه با توجه به دخالت وتصمیم گیریهای غیر کارشناسانه سود ومنافع طرفین کلا به خطر میافتد.و تنها راهکار موفقیت شرکتهای بیمه وبیمه گذاران استفاده از اشخاص وتیمهای کارشناسی متخصص صنعت بیمه در نرخ گذاری وشناخت درست ریسک وبررسی همه جوانب ان میباشد که هنوز در صنعت بیمه ایران محقق نشده است.باتشکر حمزه مهری نماینده بمیه ملت
 

افزودن نظر


 

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به انجمن حرفه ای صنعت بیمه می باشد.

info@pii.ir